Mindful Eating för Gottegrisar

 

  Äter du mer godis och sötsaker än vad du skulle vilja? Har du svårt att stå       emot hålla dig borta från sötsa minska på ditt godisätande eller kanske           sluta  helt?
  Du är inte ensam!

  Vi vet alla att godis och sötsaker (kakor, glass och annat som innehåller socker)       inte är bra varken för vår hälsa eller vår vikt. Men det är svårt att låta bli. Suget är   ofta stort och vi utsätts för frestelsen konstant.
  Därför är det viktigt att lära sig att hantera dessa situationer. 
  Genom att lära dig att få ett lugn i kroppen och minskar stressen, så har du             mycket  lättare både att göra medvetna beslut och också att känna efter vad du       verkligen  vill.
  Eftersom sötsaker inte är ett förbud kommer du inte att känna dig misslyckad när     du äter. Du kommer istället att få lära dig att värdera vilka situationer du verkligen   vill äta något sött och att då dessutom kunna njuta till fullo. Resultatet kommer         säkert att förvåna dig. Du kommer äta både mindre mängder och mer sällan.
Du lär dig helt enkelt ett naturligt förhållningssätt och kan själv bestämma om, när och hur mycket du vill äta.
Denna teknik kommer du att ha nytta av även när det gäller annan typ av mat, överätning samt känsloätande.
Under kursen får du lära dig en metod/teknik som är mycket effektiv och mycket enkel. Det är inte förbjudet att äta sötsaker under kursen. Faktum är att det är bra om du fortsätter att äta, åtminstone till viss del, eftersom tekniken och förhållningssättet du får lära dig handlar om att du ska lära dig att hantera ditt sötsug och kunna kontrollera det. Och det kan du inte lära dig om du inte tränar.
Du kan dock räkna med att du kommer att äta mindre och mindre mängd under kursens gång.
Under kursen får du bland annat lära dig:
¤ Att andas medvetet för att sänka din stressnivå och öka njutningen
¤ Att äta långsamt och njutningsfullt
¤ Att välja omsorgsfullt och kvalitetsmedvetet
¤ Att känna efter om du verkligen är sötsugen
¤ Att kunna gå in i en affär, kiosk etc. utan att falla för frestelsen
Vi jobbar tillsammans i en hemlig grupp på Facebook under 4 veckor. De två första veckorna får du varje dag uppgifter/övningar som ska lära dig att hantera ditt sötsug. Dessa övningar följer dig under hela kursen och är tänkta att bli en naturlig del av din vardag framöver.
Resterande två veckor fortsätter vi att jobba tillsammans med de uppgifter ni fått och peppar varandra.
När du har anmält dig till kursen får du ett mejl med information om hur du ska gå tillväga för att komma med i Facebookgruppen.
Så här säger några av deltagarna som tidigare har gått kursen:
"Jag sökte till kursen pga ett sjukligt beroende av främst cocacola, men även andra sötsaker utöver detta. Jag har inte druckit någon cocacola sedan dag 2 i kursen - inte för att jag förbjudit mig själv, men jag har ställt om tankarna och reflekterat över om det faktiskt är värt att dricka allt det där sockret. Likadant med godis - jag kan ta ett par bitar, sedan är jag nöjd. Innan kunde jag få i mig 200g choklad och en chipspåse varje kväll, utan problem". /Gabriella
"Stressar inte när jag äter så då kan jag njuta mer av maten äter sötsaker för att jag vill och inte bara för att trösta sig." /Fredrik
"För mig som har problematik med ADD, Bipolaritet samt Borderline har detta betytt så fruktansvärt mycket för mig. Med dessa diagnoser är socker en av mina största fiender, och jag visste att jag var tvungen att komma ifrån det beroendet jag hade för att kunna må bättre och dämpa min extrema ångest, som många gånger har lett till besök på akuten, tung medicinering samt tillfällen då jag blir medvetslös och kräks samtidigt.
På dessa (snart) 14 dagar vill jag inte påstå att jag blivit mirakulöst frisk, men jag har absolut påbörjat att förändrat ett skadligt beteende, hittat mig själv och förstått vad mitt psyke och min kropp mår bra utav. Och såhär efteråt måste jag erkänna att det känns mycket skönare att unna sig en godis eller två vid enstaka tillfälle, än att klämma i sig allt man har och bli helt däckad efteråt. Jag är supernöjd, jag är evigt tacksam för möjligheten och kommer absolut rekommendera detta till andra!"
/ Gabriella
 
"Detta har gett mig ett annat förhållningssätt till godis och ätande på det hela taget. Jag känner en ny respekt för både mig själv och mina känslor och känner att jag faktiskt har ”rätt” att njuta av en kaka till kaffet utan dåligt samvete. Att jag sedan kanske väljer bort kakan nästa gång det bjuds får mig att känna mig stolt och nöjd med att jag vet varför jag valde det ena eller det andra är ju ytterligare en fördel."/ Ulrica
"Jag har fått hopp och motivation för framtiden. Detta är en bra grund för ett livslångt arbete. Jag känner att det har hjälpt mig en bra bit på vägen i kampen för ett hälsosammare liv. Jag vet precis vad man bör äta för att t.ex. gå ner i vikt. Skillnaden nu är att jag fått redskapen att äntligen kunna ta ytterligare steg i rätt riktning. Att lära känna sig själv och sitt beteende för att ha bättre möjlighet att hantera matsituationer. Jag är så tacksam för att jag fick chansen att delta."/ Anonym
Mindful Eating för Gottegrisar 249 kr

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)